Centenário de Ernesto de Sousa

 

ERNESTO DE SOUSA


Ernesto de Sousa (1921–1988) was a major and multifaceted figure from the Portuguese avant-garde, artist, poet, critic, essayist, curator, editor, filmmaker and a promoter of experimental ideas and artistic expressions. The exhibition Ernesto de Sousa, Exercises of Poetic Communication with Other Aesthetic Operators organized on the centenary of his birth, seeks to pay tribute to his kaleidoscopic vision of art through an intergenerational, transhistorical dialogic approach with his work and his archives.


The exhibition continues on view through February 27. On Sunday, February 20, the curator Lilou Vidal will lead two tours to the exhibition at Galerias Municipais – Galeria Quadrum and Galeria Avenida da Índia.

Ernesto de Sousa, Exercícios de Comunicação Poética com Outros Operadores Estéticos

Galerias Quadrum e G. da Índia até 27 Fev 2022

Galeria Quadrum, domingo 20 Fevereiro 2022 –  11h – 13

Por ocasião da visita à exposição revisitada de Ernesto de Sousa A Tradição como Aventura, realizada na Galeria Quadrum em 1978 no mesmo local quarenta e três anos depois, a curadora Lilou Vidal convida Mariana Pinto dos Santos para uma leitura experimental em duo, refletindo a apropriação literária e alteração de um texto através de uma abordagem linguística de género. O texto de Santo Agostinho (As Confissões), intitulado e corrigido Changement de genre por Ernesto de Sousa sofreu uma visível transformação textual e modificação semântica e é conjugado no feminino enquanto que a palavra “Deus” é substituída por “Revolução”. 

Mariana Pinto dos Santos é uma Historiadora de Arte do Instituto de História de Arte da Universidade Nova e uma editora.


Galeria Avenida da Índia, 16h

Visita pela curadora Lilou Vidal seguida de uma leitura em torno da obra fotográfica e poética Olympia (1979), em diálogo com Tobi Maier. Olympia consiste numa série de fragmentos – de partes do corpo, de imagens da natureza, e de textos que podem ser lidos como um poema multilingue – sem hierarquia entre línguas e pontuação. Composto a partir de uma sequência de palavras, este poema visual parece derivar tanto de anotações como de uma contaminação das línguas e dos deslizes e escorregas de um género no processo de se tornar. Ernesto de Sousa não tinha qualquer interesse real na autonomia ou na unicidade da imagem fotográfica. A imagem segue a mesma regra que a construção da língua e pode repetir-se a si mesma. Tal como as palavras de uma frase, o processo de leitura (de olhar) a imagem amplifica o significado. A narrativa enigmática depende de cada combinação de imagens e pode reaparecer em outras obras e com outros textos. 


Galeria Quadrum, 11-13am

On the occasion of the tour to the revisited exhibition of Ernesto’s de “A Tradição como Aventura” [Tradition as Adventure], originally held at Galeria Quadrum in 1978, and now revisited at the same place forty-three years later, the curator Lilou Vidal invites Mariana Pinto dos Santos for an experimental duo reading, reflecting on the literary appropriation and alteration of a text through a linguistic gender approach. Saint Augustine´s “The Confessions” text, newly titled and corrected “Changement de genre” by Ernesto de Sousa, has undergone a visible textual transformation and semantic modification and is conjugated in the feminine while the word “God” is replaced by “Revolution”. 

Mariana Pinto dos Santos is a writer and Art Historian from the Art History institute at Nova University 


Galeria Avenida da Índia, 4-6pm

Exhibition tour led by the curator Lilou Vidal and followed by a reading around the photographic and poetic work “Olympia” (1979), in dialogue with Tobi Maier. “Olympia” consists of a series of fragments – of body parts, of nature images, and of texts that can be read like a multilingual poem – with no hierarchy between language and punctuation. Composed from a sequence of words, this visual poem seems to stem just as much from note taking as from a contamination of languages and from the slips and slides of a genre in the process of becoming. Ernesto de Sousa had no real interest in the autonomy or the unicity of the photographic image. The image follows the same rule than the construction of language and can repeat itself. Like the words in a sentence, the process of reading (looking at) the image amplifies its meaning. The enigmatic narrative depends on every combination of images and can reappear in other works and with other texts.

 

Galeria  Quadrum  Palácio dos Coruchéus, R. Alberto de Oliveira nº 52, 1700-019 Lisboa (metro Alvalade)

Galeria da Índia .  Av. da Índia 170, 1400-038 Lisboa (ao lado do CCB direção Algés)

Horário: todos os dias excepto 2ª f , das 10 às 18hrs

2021.11-Ernesto de Sousa-©guillaume-vieira-014
2021.11-Ernesto de Sousa-©guillaume-vieira-012
2021.11-Ernesto de Sousa-©guillaume-vieira-003